2009. augusztus 6., csütörtök

Grumman F4F-4 Wildcat - Academy 1:72




Erősen aggódni kezdtem, amikor a csomagküldős sofőr átadta nekem a dobozt. Interneten rendeltem a makettet festékekkel, miegymással együtt. Ha ilyen kicsi a csomagolás, mekkora lehet a maketté, tettem fel a kérdést.
Kicsi volt. Olyan apró, hogy megrettentem, Rettegésemet csak fokozta, amikor kibontva a dobozt, megláttam az öntőkeretek egyikén az állványocskát és a talpacskát, amelyek a legrégebbi KP-s emlékeimet idézték. Amikor pedig megláttam a meglehetősen szegényes kabinbelsőt – ülés+ botkormány -, nem is beszélve a figuráról…
De azért nem volt olyan nagy a baj!

A kit

Egyszerű bontású alkatrészek sorjáztak a négy öntőkereten, de a méret ennél többet nem is ígért. A minőség Academy-s, tehát jó. Sorja, beszívódás alig, a panelvonalak negatívak, szépek, de szerintem kicsit vastagok a méretarányhoz képest. A kabintető és a törzs alsó részén lévő két ablakot külön, átlátszó öntőkereten kapjuk. A matrica egy változat dekorálására elég, 4-es oldalszámú, fehér-szürkéskék festésű gép elkészítésére. Találtam még egy ragasztó(cská)t, ami ismerős egyéb Academy dobozokból.




Az építés

A pilótát kihagyom, úgy döntöttem. …és azt is, hogy nem turbózom fel a kabint. A sorjázás, igazítás után lefújtam interior greennel – Gunze H58, amit kellett, s félretettem száradni. A motor következett. A mérethez képest jó kidolgozású. A két felet külön-külön lefújtam Modell-Master noir metal metalizerrel. Aztán az első hengersoron lévő csapágyház következett. A hengereket kitakartam maszkoló szalaggal, és lefújtam közép szürkével.
Száradás után következett a szárazpróba, majd a ragasztás. Persze, hogy elszúrtam. A bal szárnyfél elcsúszva ragadt össze. A csipesz nyomhatta félre, amellyel összeszorítottam. Vettem egy sniccert és egy nagy levegőt, majd szétfeszítettem. Hála a Gunze nagy hígítású ragasztónak, majdnem sikerült. Egy helyen sajnos, a féklapoknál berepedt. Sikerült viszont úgy összeragasztani a szárnyat, hogy egy kis tömítéssel orvosolhatónak tűnt a probléma.
Összeragasztottam a törzsfeleket, aztán következtek a szárnyak, majd a vízszintes vezérsíkok. Maszkoltam a kabint, felragasztottam, aztán szivaccsal tömtem ki a futóaknákat, és némi maszkolószalaggal letakartam a motort.

Festés

Alkohollal zsírtalanítottam, és Gunze primary feketével felfújtam a panelvonalakat. Aztán, amíg száradt, komoly tanakodásba kezdtem, melyik színnel kezdjem. Minden a világos mellett szólt, csak egy valami nem, könnyebbnek tűnt maszkolni a sötét színt, mint fordítva. Döntöttem hát, és felfújtam az intermediate blue-t. (Gunze) Sikerült megint elk…nom, ugyanis a pisztolyra nem raktam rá a tartály tetejét, és addig döntögettem, amíg rá is ömlött szépen az egyik szárnyra a festék. Volt káromkodás elég, de hígító is, és az akrilt ugye nem nagy kunszt visszaszedni. Azért nem hiányzott, na!
A maszkolást Bluetack-kal, ragasztópapírral, ragsztószalaggal, plusz némi maszkolóanyaggal elvégeztem, s következett a világos színt.
Első körben nem fehérrel fújtam, hanem MM Flat gull gray-t választottam. Száradás után következett a fehér – Gunze -, a panelek közepét világosítottam, valamint átködöltem a színek átmenetét. Erősen higított fehérrel pedig a felső részeken világosítottam, ahol kellett.

Utómunkálatok

A matricázás előtt fényes lakkal kívántam aládolgozni. Mivel Gunze fényest nem kaptam, gondoltam előszedem a Revell direkte fújáshoz forgalmazott higított lakkját. Olyan szép szálakat húzott, hogy csak na! Maradt hát a dobozos Revell lakk, 1:1 ben hígítva. Úgy döntöttem, majd később lövöm be, hogyan kell a „hígított” Revell lakkot hígítani. Száradás után felkerültek a matricák, némi Gunze feszítővel. Jó lett volna lágyító is, mert az Academy matricák kissé vastagok és kemények. Viszont nem szakadnak könnyen. Mindenben lehet szépséget találni, csak sokat kell gondolkodni! 
Következő lépésben maszkoltam, fújtam a futóművet és a légcsavart. Sajnos, a kerekeket nem, azokat kézzel festettem. Meg is látszik rajtuk. Végső lépésnek helyére került a futómű, és a légcsavar, majd az egész gép kapott egy jó erős Gunze matt lakkréteget.
Fekete pasztellporral, ecsettel felvittem a kormozódást a törzsön, és a lőpornyomokat a szárnyakon, majd következett egy kis öregítés.
Fogpiszkálót Revell 91-esbe mártottam, felitattam, majd a panelek élében óvatosan felvittem a lepattogzódásokat. Főleg a szárnyak azon részén, ahol a felhajtásból keletkezhettek felületi sérülések. Nos, ez a technika is még kidolgozásra szorul. Volt, hogy túl sok festék maradt a fogpiszkálón, és a hatás nem lett egészen élethű. Sajnos, végső elkeseredésemben a szárnyakon elképzelt, be és kiszállásból eredő festékkopásokat is ezzel a módszerrel igyekeztem felvinni, ami, valljuk be, nem sikerült. Ahol azonban óvatos voltam, ott nagyon élethűre sikerült, úgyhogy ajánlom mindenkinek.
Legvégül még egy réteg matt lakk következett, és eltávolítottam a kabintető maszkolását.

…a huzalantenna később kerül fel. Amint lesz olyan vékony izém, ami 1_72-ben is jó…












Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése